2 lagi

Alhamdulillah,segala puji-pujian hanyalah kepadaNya.Apa yang baik itu datang dariNya dan yang buruk itu dari kelemahan diri.

OSCE exam telah selesai, walau tidak sempurna, namun Allah memang membantu kami. Hampir semua soalan telah kami praktis. Namun, atas kelemahan diri, tidak sempurna dan penuh kelemahan banyak kesilapan saya lakukan. Salah siapa?

Salah diri! Sahaja ingin berkongsi ibrah dari peristiwa ini. Rasanya setiap kali juga perkara ini berlaku, amat terkesan pada diri. Apabila diri rasa penuh pengharapan hanya padaNya,contohnya, kalau tak habis study surely perasaan lemah datang dan penuh ikhlas memohon pertolonganNya, dan DIA pasti membalasnya. Memberi bantuan bila hambaNya meminta penuh keikhlasan.

Hari ini, mungkin diri merasa telah cukup usaha, USAHA hanyalah nilaian manusia, di hadapanNya bukan semata itu perkiraan Sang Maha Sempurna lagi Maha Adil. Saya mungkin hanya berkisar pada usaha dan LUPA pada pergantungan dan bantuan Nya, yang mempunyai kuasa mutlak menentukan takdir hambaNya. Saya banyak melakukan kesilapan, dan kini kembali kepadaNya dengan penuh pengharapan. Agar dibantu dan dimudahkan segala urusan.

Alhamdulillah,Allah menyedarkan kembali setiap kali diri ini lupa. Ingat bahawa itu nikmat yang amat berharga. Jadi,jangan bersedih selagi Allah bersama.

'Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan) dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.' (Al-Ankabut:69)

Tiada makhlukNya yang sempurna dan dari situlah datangnya sifat kehambaan, hakikat kehidupan. Setiap hari manusia diuji, untuk Allah ingatkan bahawa diri ini hanyalah HAMBA. Memerlukan tempat pergantungan untuk memimpin diri ke jalan kebenaran.

La Tahkaf Wa La Tahzan Innallaha Ma 'ana

*sebenarnya tak de lah teruk mana,hehe,tapi saja nak kongsi muhasabah diri. InsyaAllah dua lagi paper, written paper. Doakn ye!

Comments

  1. =D

    ema boleh

    ema kuat

    kerana Allah sentiasa bersama hambaNya yang bertaqwa

    =D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

me amazing roommate

Pena telah diangkat dan dakwat telah kering

Sederhana itu kunci kebahagiaan