Once upon a time

Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya kepada Pemilik Jiwa-jiwa yang sentiasa memuji kebesarannya dalam sedar mahupun tidak.

3 minit lagi pukul 1 pagi, terasa ingin mengenang masa lampau kembali, mungkin terlalu banyak pengalaman hidup yang dirasai, terlalu variasi dan bertentangan dengan apa yang dirasai kini. Namun, setiap satu yang terjadi ada hikmah dan ibrah/pengajaran yang perlu dipelajari kerana Dia tidak akan pernah menzalimi.

I used to memorise thousand of songs, english song to be more specific, I do still remember very vaguely how fast I can memorise every words. Probably that is how I learn to study and memorise all the things that I need to get to where I am now. Unlike now, less slow and more forgetful that should be me.

Itu kekuatan yang saya punya suatu masa dahulu, dan kini kerana saya melupakan kekuatan yang saya punya suatu masa dahulu, terasa diri amat lemah. Amanah yang Allah berikan dibiarkan lepas dari tangan begitu sahaja. Kini, saya kembali mencari kekuatan itu, kekuatan yang suatu masa dahulu pernah menjadi milik diri. Walau payah mencari benda yang hilang, namun pastinya akan bertemu kembali, bukankah itu cerita yang berulang-ulang dalam kehidupan ini? Bila mana kehilangan sesuatu, dicari, ditemui dan kemudian baru mengerti harga 'sesuatu' itu dan tidak akan melepaskannya pergi walau sesaat cuma, at least that is how I learn about life :)

'Dan sesiapa yang disesatkan oleh Allah, maka tidak ada baginya sesudah itu sesiapapun yang dapat menolongnya dan engkau akan melihat orang-orang yang zalim semasa mereka menyaksikan azab (pada hari kiamat) berkata: Adakah sebarang jalan untuk kami kembali ke dunia? ' (Asy-Syura:44)

Hanya pada waktu pengakhiran itu, di negara yang abadi, tidak mungkin setiap jiwa untuk kembali membaiki diri. Tiada lagi jalan pulang melainkan neraka yang panasnya tidak tertahan akan setiap jiwa mendepaninya. Moga dijauhkan dariNya.

Sedikit tazkirah ringkas sebelum memulakan bicara berkongsi rasa hati...

This is a tribute to my dearest sahabat whom I have known for 10 years now, and as we both like to speak broken english, that is exactly how I am going to write this...

Nadiah Zainal@Zainol
yang dikenali sejak tingkatan 1 tapi mula rapat semasa form 3, kan nad? hehe,forgive me if i'm wrong.

We both share the same dream,
we both share many things,
From her I do learn a lot,
kept secret just to myself,
Her wisdom and advice keeps me right,
although laughter never seems far.

We used to sing out loud like mad dekat atas fly over, do u still remember? we hope to be some one some day but still enjoys life. But now we are separated, not just by land but by sea,hehe,and maybe sands and all sorts.

Saying goodbye never is easy
and distance separate you from reality
which is sad, really
but one thing I can promise and for you to hold so tightly
is that my prayer will always be near

there is just so many things to say and to share. do forgive me nad, tak mampu nak jalankan amanah seorang sahabat sebaik mungkin. moga Allah sentiasa memelihara dan menyayangi Nadiah Zainal@Zainol. Sayang nad lillah ta'ala.

'Pada hari itu sahabat-sahabat karib: Setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh).' (Az-Zukhruf:67)

tak sabar nak balik to meet you :)

this is a song for you my dear


Comments

  1. salam ema,
    teringat juga diri ini masa dulu2..=)
    akak pon mmg hafal sume artis, lagu sumer..ahaks..jahil sungguh rasa diri ini..

    lagu kt atas tu pon fav akak gaks =)
    A1-Like a Rose..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pena telah diangkat dan dakwat telah kering

Being alone

2 weeks back to memory lane