Bila mak geram

Alhamdulillah, insyaAllah esok dah assessment untuk final rotation before ke hospital practice until may nanti. Cepat sungguh masa berlalu dah nak masuk bulan disember.

Badan rasa tak sihat, sebab otak penat berfikir macam-macam. Bila mak kata mak geram, ema rasa lagi geram, terus sakit.

artikel kali ini memang berunsur emosi, jadi hanya baca jika anda bersedia muhasabah dan menjawab persoalan-persoalan yang diberikan, jika tidak ia akan membuang masa anda sahaja. Ia ditulis kerana saya perlu study tapi selagi beban ini di dada, ia akan mengganggu konsentrasi diri, jadi blog inilah peneman dan pendengar setia ku.

Apa yang dicari manusia di dunia ini? sungguh sukar untuk dipuaskan dan untuk bersyukur! Diri sendiri contoh terbaik, ujian ini tidaklah sebesar ujian saudaramu di Palestin namun masih banyak berkeluh kesah.
Tapi, jika di hadapan mata telah cukup baik buat diri mengapa masih ingin dipersiakan? Sedikit pun tidak dihargai malah diherdik dan dilukai. Aku pasti hati itu merintih dan terluka, maafkan diri ini tidak mampu berbuat apa untuk merawat luka yang dalam itu.

Mengapa lelaki amat lemah berdepan dengan perempuan? Mengapa lelaki melayu semuanya besar kepala dan ego tinggi? Pening diri memikirkan, pastinya di mahkamah syariah tu berbakul-bakul kes cerai kerana suami pukul isteri,anak. suami tidak menunaikan t/jwb. bagaimana pula suami yang tidak tahu hukum agama? adakah salah diri bernikah dengan nya,tapi bukankah jodoh suatu ketetapan azali? Aku sendiri pening, aku sendiri dikelilingi masalah realiti ini dan azam dalam diri, biar tak kahwin pun xpe dari terseksa jiwa dan raga. I can survive without a man in my life.

It is very painful if your good intention has been mistaken by the loved one. Tidak sedikit pun dipandang oleh mereka, i am not saying about praise but about appreciating the effort and working together to reach the ultimate aim. Hidayah, o hidayah, mana nak cari, pening lagi kepala ini. I can only do so much, this heart can only stand for some time, I am strong but not for so much longer.

But I am thankful, for HE is giving me the chance to experience all of this and I have learn so much

1. Hidayah itu tidak akan datang bergolek, ia datang mengetuk dan kita perlu buka pintunya.
2. Lihatlah kebaikan manusia, bukan kejelikannya, itu akan menyakitkan hati sahaja dan pastinya tiada manusia yang sempurna maka terimalah mereka seadanya. Jangan dinafikan kebaikan mereka kepada kita
3. Hidup tidak akan pernah sunyi dari dugaan
4. Hiduplah untuk masa kini, bukan masa lalu atau depan, kerana semuanya di luar kawalan kita.
5. Jika suatu masa aku ditentukan untuk berkahwin, jangan Engkau ikatkan hati ini pada suami ku, tetapi ikatkanlah ianya agar lebih dekat padaMu.

I am still leaving in the past, still unable to accept the fact that he has changed. Still in the state of denying which I need to over come. How can you hurt someone if you love them so?

RIndu, rindu naik kereta ke Melaka, sayup-sayup angin meniup pokok-pokok di sepanjang perjalanan, gelak tawa kita kedengaran, sungguh menenangkan. Tambahan pemandangan di luar kelihatan pantai luas saujana pemandangan.

Sungguh Tuhan aku mengenali tingginya harga hidayah Mu. Kami hanya mampu berusaha, Engkau yang berkuasa menentukan.

Comments

  1. Ema, siapa 'he' yg dimaksudkan, boleh akak tahu :-) sebenarnya jodoh mmg telah ditentukan, tapi atas usaha kita samada jodoh itu jadi atau tidak. Kita yg berusaha utk mendptkanbnya atau berusaha utk tidak berjodoh. Cth akak kasi kat sini, kita masuk form 5, kita akan amik SPM, dan dihujung form 5 tu insyaAllah kita akan lulus SPM, tapi atas usaha kita sebenarnya samada kita lulus atau gagal SPM tersebut.

    Lagi satu, tak semua lelaki melayu semuanya besar kepala dan ego tinggi. Sebelum kahwin, mmg akak agak 'feminist' dan berpandangan seperti Ema, tapi Alhamdulillah, Allah tunjukkan pada akak bahawa bukan bangsa, keturunan atau kaum yg menentukan baik atau buruknya manusia, tetapi AGAMAnya yg membentuk peribadi seseorg itu. Bukan ustaz atau imam atau mengambil jurusan syariah, tapi AGAMA dlm diri seseorg itu yg membentuk peribadinya itu.

    Salam sayang,
    Kak N :-)

    ReplyDelete
  2. Salam kak N,
    siapa kak N? puas berfikir ni.hehe,misteri nusantara sungguh. nak teka boleh tak? k.nurul ke???

    :) terima kasih di atas nasihat! i do treasure them, will be part of my analysis material.

    HE? pastinya bukan suami sy kerana sy masih bujang.hehe. biarlah rahsia :)

    or if i guessed wrongly,then shall we switch information?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pena telah diangkat dan dakwat telah kering

Being alone

2 weeks back to memory lane