Belief and Man, Bediuzzaman Said Nursi

Assalamualaikum wbt

Never know that his book is so inspiring. Alhamdulillah adik2 bagi pinjam buku ni. As I have just started on few of the pages, my heart fall in love with his writings, hence I am going to write this as I go through so I shall not forget, plus lepas ni kena bagi balik buku ni.hehe.

First chapter

1st point: Analogi yang digunakan amat menarik untuk menerangkan ayat al-quran berikut yang bermaksud:

'Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya). (4) Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia ke serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, (5) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus. (6)' (At-tin)

Mari kita lihat hasil seni paling cantik di dunia, kita ambil lukisan Leornado da vinci, adalah lukisan paling diiktiraf di dunia walaupun ia hanyalah lukisan seorang wanita yang taklah secantik bidadari, mahupun bahan-bahannya hanyalah pewarna biasa dibandingkan dengan hasil seni zaman kini, kalis air, kalis peluru segala-galanya kalis namun masih tidak dapat menandingi hasil seni Leornado DV, mengapa? Jika ada pelukis yang paling kreatif kini melukis benda yang sebijik macam LDV mungkinkah ia dapat menandingi lukisan asal?

Jawapannya, pasti TIDAK! mengapa?

Kerana pelukisnya yang dikagumi,bukan hanya lukisan tersebut.

Begitulah juga kita, hambaNya yang diciptakan olehNya, yang telah lengkap seni halus dan coraknya, yang hanya dengan kita kembali kepada 'asal' seni kitalah baharulah kita ada harga di hadapanNya. Semakin halus dan 'original' seni kita maka semakin tinggilah kita di hadapan Allah swt.

Quoting from his book: the dominical art in man becomes apparent through meanings like, 'I am the creature and artefact of the All-Glorious Maker. I manifest His mercy and munificence.' That is, belief, which consists of being connected to the Maker, makes apparent all the works of art in man. Man's value is in accordance to the Eternally Besought One.

Jadi marilah kita tingkatkan nilai kita di hadapan Pencipta dengan menjaga dan meningkatkan hubungan kita dengan Allah swt, beramal dengan ilmu yang sahih.
Wallahu'alam

Comments

Popular posts from this blog

Pena telah diangkat dan dakwat telah kering

Being alone

2 weeks back to memory lane